Inferno - Dan Brown

Utkom: 2013
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-0-013741-0
Antal sidor: 542

Baksidetext: Harvardrofessorn i religös symbolik, Robert Langdon, vaknar mitt i natten i en sjukhussäng med blixtrande huvudvärk. Han har ingen aning om var han befinner sig, inte heller vad som hänt honom de senaste dygnen. Bara några timmar senare utsätts han för ett attentat och tvingas fly handlöst tillsammans med kvinnan som vårdat honom, Sienna Brooks. I sin kavaj upptäcker han ett oroväckande föremål...

Allteftersom Langdon börjat förstå vad som hänt växer en bild av ett fruktansvärt hot fram - skapat av ett geni vars fixering vid världens undergång bara kan mäta sig med hans kärlek till ett av de mest fascinerande litterära mästeverk som någonsin skrivits - Dantes mörka poem Helvetet.

Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lönngångar inser Langdon att han i en kamp mot klockan är tvungen att lösa de gåtor som det mystiska föremålet innehåller - innan ett inferno utbryter...

Mitt omdöme: Spännande och fartfyllt som vanlit av Brown. Jag tycker början var lite seg. Att allting inte är som det verkar stör mig lite också, men det är väl det som boken går ut på. Lite lång. Sen vet jag inte om jag kan tro på slutet riktigt. Människan hittar alltid nya vägar till liv. Men jag blev iallafall sugen på att läsa Den gudomliga komedin

Betyg: 4

Inga kommentarer: