Rosor från döden - Jan Mårtenson

Utkom: 1986
Förlag: Legenda
Bindning: Inbunden
ISBN: 91-582-0898-4
Antal sidor: 209

Baksidetext: - Var det du som dödade henne?
- Jag vet inte, sa han hjälplöst. Såg på mig med stora, förtvivlade ögon. Jag vet inte Johan. Du måste hjälpa mig!

Johan Kristian Homan, den stillsamme antikhandlaren i Gamla stan får ett oväntat besök i sin affär. Göran Lindberg dyker upp efter tio år. Inte sedan Upsala har de setts, men det är inte för att prata studentspex och nationsfester som Göran kom. Det gäller mord och han själv kan vara mördaren.

Det är upptakten till en spännande och komplicerad detektivroman med många utgångar, där Rembrandt, Gula Änkan och siameskatten Cléo de Merode bidrar till mördarens fall.

Mitt omdöme: Snabbläst. Vad gäller historiedelen så är det mest anekdoter om platser i Stockholm.

Betyg: 4

Inga kommentarer: