Ringens brödraskap - J.R.R. Tolkien

Utkom: 1967
Förlag: Norstedts
Bindning: Inbunden
ISBN: 91-1-301153-7
Antal sidor: 512

Baksidetext: Femtio år har gått sedan Ringens brödraskap kom ut för första gången. Det är den första delen av J.R.R. Tolkiens stora verk Ringarnas herre, som tidigare kallats Sagan om Ringen. De två följande delarna heter De två tornen och Konungens återkomst.

Till en början skrev Tolkien verket som en fortsättning på sin populära barnbok Bilbo från 1937. Men ganska snart tog sig berättelsen egna vägar och blev till en hjältesaga av helt annat format: en jättelik mytologisk skapelse över tusen sidor om en ring med fruktansvärda krafter och striden mellan ont och gott i fantasivärlden Midgård, som Tolkien inspirerats till av sina studier i gamla språk och hjältesagor som Beowulf och Kalevala.

Mitt omdöme: Detta är andra gången jag läser Ringens brödraskap men första gången i den nya översättningen. Jag stör mig mindre på de nya namnen än när jag löste Hobbiten. Historien är den samma. Lite seg mot slutet.

Betyg: 4

Inga kommentarer: